1. COMPARTIMENTUL VENIT MINIM DE INCLUZIUNE
- Compartiment Venit minim de incluziune;
Personal de execuție:
PLUGAR Maria-Magdalena – inspector
IANCU Elena – inspector
BĂLĂUȚĂ Gabriela – inspector
COICA Cristiana-Maria – inspector
Program de lucru cu publicul:
Luni – Joi: 08:00 – 16:30
Vineri: 08:00 – 14:00
Date de contact:
Sediul D.A.S., parter, Camera 2, tel: 0254 542668
Sediul D.A.S., etaj 1, Camera 10, tel: 0254 252069
În cadrul Compartimentului Venit minim de incluziune se desfășoară activități privind:
- Venitul minim de incluziune
- Ajutoare de urgență,
- Măsuri de suport pentru accesul la serviciile publice de strictă necesitate;
- Tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde;
- Stimulentul educațional sub forma de tichete sociale pentru grădiniță
1.1 Venitul minim de incluziune
Principalele atribuții:
- Preluarea, înregistrarea și prelucrarea informatică a cererilor şi declaraţiilor pe propria răspundere în vederea stabilirii şi acordării dreptului la venitul minim de incluziune,
- Verificarea îndeplinirii condiţiilor legale de acordare a dreptului la venitul minim de incluziune, conform procedurilor prevăzute de legislația în vigoare, şi întocmirea documentaţiei necesare în vederea stabilirii dreptului,
- În cazul în care există neconcordanțe între informațiile cuprinse în cererea/declarația pe proprie răspundere și datele furnizate aplicația informatică, se vor solicita documente suplimentare, dacă este cazul, și se va proceda la evaluarea socioeconomică a familiei prin verificare în teren,
- La finalizarea verificărilor în teren și în aplicația informatică se întocmeşte dispoziţia de stabilire sau respingere a dreptului la venitul minim de incluziune pe care o comunică titularului .
- La un interval de 6 luni sau ori de câte ori este nevoie, urmărește respectarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate și a condițiilor de acordare a dreptului la venitul minim de incluziune în baza declarațiilor pe proprie răspundere depuse de către titularii dreptului dreptului la alocaţia pentru susţinerea familiei, și se întocmeşte după caz, dispoziţiile de menținere, suspendare și încetare a dreptului la venitul minim de incluziune, pe care le comunică titularului dreptului .
- Verificarea pontajelor pentru persoanele care au obligația de a presta activități/lucrări de interes local şi listele cu persoanele scutite medical, întocmirea dispoziţiilor de suspendare, reluare, încetare a persoanelor care nu au efectuat orele prevăzute de lege.
- Realizearea vizitelor la domiciliu persoanelor/familiilor beneficiare de venit minim de incluziune, conform termenelor prevăzute de legislația în vigoare, în vederea evaluarii persoanelor/familiilor beneficiare de venit minim de incluziune cu scopul de a identifica nevoile individuale şi familiale,
- Elaborarea planului de intervenţie, care va cuprinde măsurile de asistenţă socială, respectiv serviciile sociale recomandate, disponibile în comunitate şi beneficiile de asistenţă socială la care persoana/familia beneficiară de venit minim de incluziune are dreptul conform legii, precum şi intervenţiile necesare în scopul prevenirii şi combaterii riscului de excluziune socială.
- Efectuarea demersurilor necesare în vederea soluționării cazurilor persoanelor fără adăpost, acordarea beneficiilor și a serviciilor sociale disponibile pe plan local;
- Întocmirea situațiilor statistice, informări, rapoarte, referitoare la domeniul de activitate, ce sunt solicitate în conformitate cu prevederile legale de către autorităţile legale şi alte instituţii;
- La preluarea cererilor și declarațiilor pe proprie răspundere a beneficiarilor de venit minim de incluziune - componenta ajutor de incluziune, se va verifica şi încadrarea în prevederile legale privind acordarea unor măsuri de suport pentru beneficiarii ajutorului de incluziune în scopul asigurării accesului la serviciile publice de strictă necesitate,
Venitul minim de incluziune (VMI) reprezintă sprijinul financiar acordat de stat în scopul asigurării nivelului de trai minimal pentru familiile şi persoanele singure aflate în situații de dificultate, precum şi pentru prevenirea riscului sărăciei în rândul copiilor şi stimularea participării acestora în sistemul de educaţie. Acesta se acordă conform prevederilor:
- Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare;
- H.G. nr. 1154/ 2022 privind normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/ 2016 privind venitul minim de incluziune.
Acest beneficiu de asistență socială are două componente și anume:
1. Ajutor pentru incluziune
Are drept scop prevenirea și combaterea sărăciei și a riscului de excluziune socială și înlocuiește ajutorul social acordat anterior pentru asigurarea venitului minim garantat.
2. Ajutorpentru familiile cu copii
Se acordă familiilor cu copii cu vârsta de până la 18 ani aflați în întreținere și are drept scop prevenirea sărăciei și încurajarea participării copiilor la educație, înlocuind alocația pentru susținerea familiei.
CINE BENEFICIAZĂ DE VMI ?
- familiile şi persoanele singure, cetăţeni români, care au domiciliul sau reşedinţa în România;persoanele fără adăpost, aflate în evidenţa serviciilor publice de asistenţă socială de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale în care trăiesc;
- familiile şi persoanele singure care nu au cetăţenie română, dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
- sunt cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European, ai Confederaţiei Elveţiene sau străini, denumiţi în continuare cetăţeni străini, pe perioada în care au domiciliul ori, după caz, reşedinţa în România, în condiţiile legislaţiei române;
- sunt cetăţeni străini sau apatrizi cărora li s-a acordat o formă de protecţie în condiţiile legii;
- sunt apatrizi care au domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România, în condiţiile legii.
VMI se acordă persoanelor singure / familiilor care obțin un venit net lunar ajustat mai mic sau egal cu nivelele maxime stabilite prin lege, pentru cele două componente ale VMI:
pentru ajutorul de incluziune, până la un venit net lunar ajustat de 366 lei inclusiv, care se ia în calcul la stabilirea veniturilor cumulate ale familiei;
pentru ajutorul de incluziune, până la un venit net lunar ajustat de 533 lei inclusiv, care se ia în calcul la stabilirea veniturilor persoanei singure cu vârsta de cel puţin 65 de ani;
pentru ajutorul pentru familia cu copii, până la un venit net lunar ajustat de 930 lei inclusiv.
II. CALCULUL CUANTUMULUI VMI
Cuantumul venitului minim de incluziune se stabileşte în baza venitului net lunar ajustat, calculat prin aplicarea coeficienţilor de echivalenţă, corespunzători persoanei singure, respectiv dimensiunii familiei, la venitul net lunar al acesteia.
Cuantumul ajutorului de incluziune acordat familiei / persoanei singure reprezintă diferența dintre cuantumul maxim prevăzut de lege, respectiv 366 lei/lună/membru de familie sau 533 lei/lună în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani și cuantumul venitului net ajustat calculat conform legii.
În ceea ce privește persoanele care nu obțin niciun venit, cuantumul maxim este de 366 lei / lună / membru de familie, iar în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani, cuantumul maxim este de 533 lei / lună.
Cuantumul ajutorului pentru familia cu copii este stabilit în funcție de nivelul venitului net lunar ajustat și numărul de copii din familie, astfel:
*Dacă din calcul rezultă o sumă mai mică de 50 de lei, atunci se acordă 50 de lei.
NOTĂ: Nivelul venitului minim de incluziune, respectiv al componentelor acestuia, precum şi cuantumurile ajutorului pentru familia cu copii se majorează anual, din oficiu, începând cu luna martie a fiecărui an, cu rata medie anuală a inflaţiei din anul precedent,
Pentru calculul venitului net lunar ajustat se iau în considerare toate sumele primite / realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei în luna anterioară solicitării VMI, cu EXCEPŢIA următoarelor venituri:
a) sumele de prestaţii sociale pentru protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;
b) alocaţia de stat pentru copii;
c) sumele acordate ca burse sau alte forme de sprijin financiar destinate exclusiv pentru susţinerea educaţiei preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, prin programe ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Știinţifice, altor instituţii publice şi private, inclusiv organizaţii neguvernamentale;
d) sumele primite din activitatea desfăşurată ca zilier, precum şi cele obţinute în calitate de prestator casnic;
e) sumele primite de persoanele apte de muncă din familie ca urmare a participării la programe de formare profesională organizate în condiţiile legii, dacă acestea nu au titlu de venituri salariale;
f) sumele primite ocazional din partea unor persoane fizice ori juridice, precum şi sumele cu titlu de ajutor de urgenţă primite de la bugetul de stat sau local;
g) stimulentul educaţional privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate;
h) sumele ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri ori sprijin financiar pentru situaţii excepţionale;
i) ajutorul pentru încălzirea locuinţei şi suplimentul pentru energie;
j) indemnizaţia lunară de hrană privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei Sida în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu hiv sau bolnave de sida şi indemnizaţia lunară de hrană privind măsurile de control al tuberculozei;
k) sumele primite cu titlu de sprijin, asigurate din bugetul de stat sau fonduri nerambursabile, acordate în baza legii sau în baza programelor operaţionale aprobate.
În cazul familiei care locuieşte şi gospodăreşte împreună cu alte familii ori persoane singure şi contribuie împreună la achiziţionarea sau realizarea unor bunuri şi a unor venituri din valorificarea acestora ori la consumul acestora, la stabilirea veniturilor familiei se iau în considerare atât veniturile nete lunare proprii, cât şi partea ce îi revine de drept din veniturile lunare nete, realizate în comun de persoanele din gospodărie.
III. PRECIZĂRI SUPLIMENTARE
Stabilirea dreptului la venit minim de incluziune se realizează ţinându-se seama de bunurile familiei sau, după caz, ale persoanei singure, cuprinse în Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării venitului minim de incluziune.
Lista poate fi consultată mai jos:
LISTA BUNURILOR CE CONDUC LA EXCLUDEREA ACORDĂRII
VENITULUI MINIM DE INCLUZIUNE
A. Bunuri imobile :
Clădiri, alte spaţii locative în afara locuinţei de domiciliu, precum şi terenuri situate în intravilan cu suprafaţa de peste 1.200 mp în zona urbană şi 2.500 mp în zona rurală, în afara terenurilor de împrejmuire a locuinţei şi a curţii aferente.
B. Bunuri mobile :
Mai mult de un vehicul cu o vechime mai mare de 10 ani, cu drept de circulaţie pe drumurile publice;
Autovehicul cu drept de circulaţie pe drumurile publice cu o vechime mai mică de 10 ani, cu excepţia celor utilizate şi/sau adaptate pentru transportul persoanelor cu dizabilităţi;
Şalupe, bărci cu motor, iahturi sau alte tipuri de ambarcaţiuni, cu excepţia celor necesare pentru transport în cazul persoanelor care locuiesc în aria Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării“ .
NOTĂ:
În situaţia în care unul sau mai multe bunuri aflate în proprietatea persoanei singure/familiei beneficiare de venit minim de incluziune este dat în închiriere/arendă/concesiune, acest bun va fi luat în calcul pentru persoana/familia care îl are în închiriere/arendă/concesiune, iar pentru proprietarul de drept se va lua în calcul valoarea obţinută în urma cedării dreptului de folosinţă a bunului. Persoana sau familia care deţine pe lângă locuinţa de domiciliu o cotă-parte dintr-o altă clădire/spaţiu locativ/imobil poate beneficia de venit minim de incluziune indiferent de mărimea cotei, dacă prin această posesiune nu poate valorifica bunul respectiv.
Depozite bancare :
Cel puţin unul dintre membrii familiei deţine, în calitate de titular, unul sau mai multe conturi/depozite bancare, a căror sumă totală este mai mare de 3 ori faţă de valoarea câştigului salarial mediu brut prevăzut de Legea asigurărilor sociale de stat (la acest moment valoarea este de 8.620*3=25860 lei).
Obligaţiile titularului:
Titularul venitului minim de incluziune are obligaţia să comunice primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa, orice modificare cu privire la domiciliu, venituri şi numărul membrilor familiei, în termen de maximum 15 zile de la data la care a intervenit modificarea.
Persoanele singure şi familiile beneficiare de venit minim de incluziune, au obligaţia să depună la primărie, din 6 în 6 luni, declaraţia pe propria răspundere.
Persoanele apte de muncă care nu obţin venituri în baza unui contract individual de muncă, raport de serviciu sau altă formă legală de angajare şi nici din activităţi independente sau activităţi agricole, aşa cum sunt acestea definite de Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia să se prezinte, ori de câte ori sunt solicitate de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei evidenţă sunt înregistrate ca persoane în căutarea unui loc de muncă, în vederea încadrării în muncă sau a participării la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională.
Verificarea condiţiilor privind menţinerea statutului de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, faptul că nu au refuzat un loc de muncă oferit ori participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională, se realizează de către agenţia teritorială prin SNIAS sau, după caz, pe bază de liste de beneficiari.
În cazul persoanelor singure şi familiilor beneficiare ale venitului minim de incluziune care constă exclusiv în ajutor pentru familia cu copii, obligaţia de mai sus nu se aplică.
În cazul familiilor beneficiare de venit minim de incluziune care include componenta de ajutor de incluziune, una dintre persoanele majore apte de muncă din familia respectivă are obligaţia de a presta lunar, la solicitarea primarului, activităţi sau lucrări de interes local, cu respectarea duratei normale a timpului de muncă şi a normelor de securitate şi sănătate în muncă.
Fac excepţie familiile pentru care suma aferentă ajutorului de incluziune este de până la 50 de lei. Pentru acestea, orele de muncă se stabilesc trimestrial şi se efectuează în oricare dintre lunile trimestrului.
IV. ALTE BENEFICII ACORDATE SOLICITANȚILOR DE VMI
Pentru promovarea unei vieţi active şi a participării pe piaţa muncii, beneficiarii de venit minim de incluziune au dreptul la stimulente, după cum urmează:
a) în situaţia în care unul sau mai mulţi membri ai familiei realizează venituri în baza unui contract individual de muncă, raport de serviciu sau a altei forme legale de angajare sau membrii familiei desfăşoară activităţi independente ori agricole, 50% din totalitatea acestora, dar nu mai mult de 500 de lei/familie, nu se iau în calcul la stabilirea veniturilor nete lunare ale familiei;
b) în situaţia în care persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor de incluziune se angajează cu contract individual de muncă sau în baza unui raport de serviciu, pentru o perioadă de cel puţin 24 de luni consecutive, acordarea ajutorului de incluziune se prelungeşte pentru o perioadă de 6 luni, în cuantumul primit anterior angajării.
c) măsuri de suport în scopul asigurării accesului la servicii publice de strictă necesitate aprobate prin H.C.L. nr.14/2024, respectiv suportarea din bugetul local a unei părți din consumul lunar de apă, respectiv 3 mc/persoană/lună apă potabilă și 90% din cantitatea de apă uzată menajeră.
V. DOCUMENTELE NECESARE PENTRU A SOLICITA VMI ( în funcție de situație)
- Formularul standard Cerere - declarație pe propria răspundere pentr acordarea unor drepturi de asistenșă socială, care conține date privind solicitantul și date privind componența familiei;
- Acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal (formular tipizat);
- Declaraţie pe propria răspundere;
- Angajamentul de plată pentru situațiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit
- Actele de stare civilă ale solicitantului și ale membrilor familiei;
- Adeverințe de venit pentru toate sursele de venit ale familiei;
- Certificat de naștere pentru fiecare copil (cu vârsta de până la 14 ani);
- Certificatul de deces pentru oricare membru decedat al familiei, după caz;
- Dovada școlarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 și 16 ani
- Alte documente specifice situației beneficiarului;
- Acte din care rezultă dreptul de proprietate sau folosință al imobilului în care locuiesc;
- Hotărârea judecătorească de încredinţare/ încuviinţare a vederea adopţiei, potrivit legii;
- Hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura plasamentului, potrivit legii;
- Hotărârea judecătorească prin care se dispune delegarea temporară a autorităţii părinteşti către persoana desemnată, conform prevederilor art. 104 şi art. 105 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- Decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, hotărârea judecătorească pentru măsura plasamentului în regim de urgenţă, potrivit legii;
- Hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii;
- Actul doveditor care atestă calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplină de exerciţiu al drepturilor civile, respectiv părinte, tutore, curator, altă persoană desemnată reprezentant legal prin decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, prin hotărâre judecătorească;
- Hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este declarat/declarată dispărut/dispărută;
- Hotărârea judecătorească, prin care soţul/soţia este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate şi nu participă la întreţinerea copiilor;
- După caz, alte acte doveditoare privind componenţa familiei.
FORMULARE – Venit minim de incluziune
1.2 Ajutoare de urgență
Principalele atribuții:
- Preluarea și înregistrarea cererilor şi a actelor necesare în vederea acordării ajutoarelor de urgenţă, conform legislației în vigoare;
- Efectuarea verificărilor în teren la domiciliul solicitanţilor;
- Întocmirea dispoziţiilor de acordare şi a statelor de plată a ajutoarelor de urgenţă ;
- Întocmeşte actele necesare pentru înhumarea decedaţilor fără aparţinători.
- Întreprinderea tuturor demersurilor necesare pentru eliberarea actelor necesare pentru înhumarea decedaţilor neidentificaţi şi a celor ai căror aparținători nu au posibilităţi materiale, conform legii și hotărârilor consiliului local;
- Identificarea măsurile necesare pentru soluţionarea în cadrul competenţelor legale, a oricăror solicitări sau sesizări referitoare la cazuri sociale aflate în stare de risc social, urmărind în permanenţă identificarea unor categorii sau grupuri ţintă de persoane aflate în stare de risc social;
Ajutoarele de urgenţă se acordă în limita fondurilor prevăzute în bugetul local, familiilor sau persoanelor singure cu domiciliul/reşedinţa pe raza municipiului Petroşani, care se află în una din următoarele situaţii deosebite:
- Persoanelor singure/familiilor cu venitul lunar net pe membru de familie de până la 80% din salariul de bază minim net pe țară, ai căror membrii necesită tratamente şi investigaţii medicale, suportate din contribuţii proprii, în baza recomandărilor (actelor) medicale şi a justificărilor cheltuielilor (chitanţe, facturi, bonuri fiscale, costul deplasării la clinici de specialitate din altă localitate)
- Persoanelor care se confruntă cu probleme grave de sănătate, ce necesită intervenţii chirurgicale, tratamente şi investigaţii medicale de lungă durată, în clinici de specialitate din ţară sau din străinătate, ale căror costuri depăşesc posibilităţile financiare ale familiei, în baza recomandărilor (actelor) medicale şi a justificărilor cheltuielilor (chitanţe, facturi, bonuri fiscale, costul deplasării);
- Acordarea unui ajutor financiar în situaţia în care este necesară achiziţionarea unor dispozitive medicale, destinate recuperării unor deficienţe organice sau funcţionale, care nu sunt gratuite în sistemul public de sănătate; ajutorul se acordă în completarea costurilor dispozitivelor, atunci când situația materială a familiei nu permite achiziționarea din fonduri proprii;
- Acordarea unui ajutor financiar, ca sprijin de reintegrare socială, persoanelor care au fost condamnate penal, în termen de cel mult şase luni de la data eliberării din penitenciar;
- Acordarea unui ajutor financiar pentru cheltuielile de înmormântare, ocazionat de decesul unei persoane din familia beneficiară de ajutor de incluziune;
- Acordarea unui ajutor financiar în cazul decesului unei persoane fără venituri şi fără aparţinători legali sau ai căror aparţinători nu au beneficiat de ajutor de deces, acordat conform legislației în vigoare, privind sistemul public de pensii şi ale căror venituri nete lunare pe membru de familie se situează până la venitul net lunar ajustat, luat in calcul la stabilirea ajutorului de incluziune, în baza actelor justificative privind cheltuielile cu înmormântarea;
ACTE NECESARE PENTRU SOLICITAREA UNUI AJUTOR DE URGENȚĂ:
- Cerere - model tip.
- Acte de identitate și de stare civilă privind componența familiei
- Acte doveditoare privind veniturile realizate de toți membrii familiei.
- Documente justificative din care să rezulte situația de necesitate sau, după caz, situația deosebită în care se află familia/persoana singură, care stau la baza solicitării ajutorului de urgență.
FORMULARE – Ajutoare de urgență
1.3 Tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde:
Principalele atribuții:
- Asigurarea şi organizarea activității de primire a solicitărilor privind acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde ;
- Verificarea îndeplinirii condiţiilor legale de acordare a tichetelor sociale pe support electronic pentru mese calde, conform procedurilor prevăzute de lege și stabilite prin hotărâre a consiliului local, şi întocmirea documentaţiei necesare în vederea acordării acestora ;
- Întocmirea dispoziţiilor de acordare/respingere sau, după caz, de încetare a dreptului la tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde și comunicarea acestor beneficiarilor;
- Lansarea comenzilor pentru emiterea cardurilor pentru beneficiarii nou intrați în plată și preluarea și distribuirea pe bază de semnătură către beneficiary, a cardurilor și PIN-urile aferente, precum și întocmirea lunară a comenzilor pentru alimentarea tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde cu valoarea stabilită prin dispoziție ;
- Verificarea pontajelor pentru persoanele care au obligația de a presta activități/lucrări de interes local şi listele cu persoanele scutite medical, și întocmirea dispozițiilor de încetare a dreptului la tichete sociale pentru mese calde, persoanei singure/familiei beneficiare, dacă nu au fost effectuate orele de muncă stabilite lunar sau în cazul în care persoanele beneficiare nu mai îndeplinesc condiţiile prevăzute de HCL pentru acordarea tichetelor sociale pentru mese calde ;
Ttichetele sociale pe suport electronic pentru mese calde se acordă următoarelor categorii de beneficiari:
familiile cu copiii în vârstă de până la 18 ani aflaţi în întreţinere, care beneficiază de ajutor social, în baza Legii 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare;
persoanele care beneficiază de ajutor social în baza Legii 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare;
persoanele care au împlinit vârsta de pensionare, aflate în următoarele situaţii: sunt izolate social, nu au susţinători legali, sunt lipsite de venituri;
orice persoană, care locuiește și se gospodărește singură și care temporar nu realizează venituri, pentru o perioadă de maxim 90 zile pe an.
Obligaţiile beneficiarilor de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde:
- Pentru a putea beneficia de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde persoanele apte de muncă, trebuie să participe la unele activităţi gospodăreşti pe raza municipiului Petroşani.
- Numărul de ore lunar pe care beneficiarii de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde le efectuează ca activităţi gospodăreşti sunt stabilite astfel:
- pentru 1 persoană - 24 ore
- pentru 2 persoane - 48 ore
- pentru 3 persoane - 72 ore
- pentru 4 persoane - 96 ore
- pentru 5 persoane -120 ore
- Excepţie de la îndeplinirea obligaţiilor de mai sus fac următoarele categorii de beneficiari:
a) persoanele care asigură creşterea şi îngrijirea unuia sau mai multor copii în vârstă de până la 7 ani;
b) persoanele aflate în incapacitate fizică şi psihică, dovedită cu acte medicale eliberate în condiţiile legii;
c) persoanele care participă la un program de pregătire profesională;
d) persoanele care au împlinit vârsta de 16 ani și care urmează o formă de învățământ cu frecvență;
- În cazul refuzului nejustificat de a efectua orele de muncă dreptul la tichetele sociale pe suport electronic pentru mese calde încetează cu luna următoare, iar familia sau persoana singură poate solicita un nou drept după o perioadă de 6 luni de la data dispoziției de încetare.
- Titularul tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde are obligaţia să comunice, în scris, orice modificare cu privire la domiciliu, venituri şi la numărul membrilor familiei, în termen de 5 zile de la data la care a intervenit modificarea.
ACTE NECESARE:
- cerere/declaraţie pe propria răspundere (formular TIP)
- actele doveditoare privind componenţa familiei respectiv- acte de identitate (B.I, C.I, Carte Provizorie), certificat de căsătorie, sentinţa de divorţ, certificat de deces (unde este cazul);
- documente privind veniturile realizate pe luna anterioară depunerii cererii;
Cererea - declarația pe propria răspundere însoțită de actele mai sus-menţionate se depune la sediul Direcției de Asistență Socială Petroșani, str. 1 Decembrie 1918 nr.90, etaj.I, camera 10.
Pentru beneficiarii de venit minim de incluziune-componenta ajutor social, acordarea tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde se va face luând în considerare documentele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile membrilor acesteia, depuse de titular pentru acordarea dreptului la VMI.
FORMULARE - tichete masă caldă
1.4 Stimulentul educațional sub forma de tichete sociale pentru grădiniță:
Principalele atribuții:
- Înregistrarea beneficiarilor de venit minim de incluziune ai căror copii frecventează grădiniţa, şi introducerea acestora în baza centralizată de date;
- Întocmirea dispoziţiilor de acordare, respingere, modificare şi încetare a dreptului privind stimulentul educaţional și comunicarea acestora titularilor dreptului;.
- Comunicarea unităţilor de învăţământ, în format electronic, tabelul nominal cuprinzând titularii şi beneficiarii de stimulent educaţional, în vederea întocmirii situaţiei centralizatoare privind prezenţa la grădiniţă înregistrată în luna anterioară;
- Verificarea frecventării orelor de curs a preșcolarilor beneficiari ai stimulentului educațional, în baza căreia se vor întocmi situațiile analitice în vederea distribuirii tichetelor sociale către beneficiari.
- Întocmirea situațiilor statistice, informări, rapoarte, referitoare la domeniul de activitate, ce sunt solicitate în conformitate cu prevederile legale de către autorităţile legale şi alte instituţii;
Stimulent educațional sub forma de tichete sociale pentru grădiniță
Stimulentul educaţional se acordă:
a) din oficiu, odată cu stabilirea dreptului de alocaţie pentru susţinerea familiei, sau după acordarea acestuia, persoanei care este şi titularul alocaţiei pentru susţinerea familiei;
b) pe bază de cerere, în situaţia copiilor aflaţi în îngrijirea persoanei care a fost desemnată de părinte pentru întreţinerea copilului, pe perioada absenţei părinţilor
Stimulentul se acordă lunar, pe perioada participării copilului la activităţile organizate în cadrul unităţilor din învăţământul preşcolar, în perioada septembrie - iunie.
Valoarea nominală lunară minimă a stimulentului educaţional se raportează la indicatorul social de referinţă şi este de 0,2 ISR, exprimat în lei, pentru fiecare copil înscris la grădiniţă, beneficiar al stimulentului educaţional.